Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej

Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej?

Uzyskanie odpisu z księgi wieczystej jest niezbędnym krokiem przy wielu transakcjach związanych z nieruchomościami. Dlatego jako osoba inwestująca w nieruchomości lub dopiero zaczynająca stawiać kroki w tym temacie, musisz co nieco o tym wiedzieć. W tym artykule dokładnie omówimy, czym jest odpis księgi wieczystej, jakie są rodzaje odpisów, kto może je uzyskać oraz jakie są koszty i procedury związane z ich otrzymaniem. Dowiesz się również, czy odpis jest potrzebny do ubezpieczenia nieruchomości.

Spis treści

Najważniejsze informacje, jakie znajdziesz w tekście

  • Możliwe jest uzyskania odpisu online, co będzie szybsze i tańsze niż w urzędzie.
  • Wszystkie księgi są dostępne online, a ich przeglądanie jest bezpłatne.
  • Koszt uzyskania odpisu to 20 zł za odpis online i 30 zł za odpis tradycyjny.
  • Dane potrzebne do uzyskania odpisu to pełen numer księgi wieczystej i adres e-mail.
  • Chcąc otrzymać odpisu z księgi, możesz wybrać odpis zwykły, odpis pełny oraz wyciąg z księgi wieczystej.

W jaki sposób można uzyskać odpis z księgi?

Odpis księgi wieczystej można uzyskać na kilka sposobów:

  • Składając wniosek w sądzie rejonowym.
  • Przez internet, za pomocą portalu ekw.ms.gov.pl.
  • W Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (CIKW).

Czym jest księga wieczysta nieruchomości?

Księga wieczysta to publiczny rejestr prowadzony przez sądy rejonowe, który zawiera informacje o stanie prawnym nieruchomości. Znajdują się w niej dane o właścicielach, prawach rzeczowych, obciążeniach i ograniczeniach dotyczących nieruchomości. Każda nieruchomość posiada odrębną księgę wieczystą, co umożliwia jednoznaczne określenie jej statusu prawnego. 

Każda księga wieczysta jest prowadzona przez sądy rejonowe i składa się z czterech działów:

  • I – Oznaczenie nieruchomości,
  • II – Własność,
  • III – Prawa, roszczenia i ograniczenia,
  • IV – Hipoteki.

Jak widzisz księga ta to cenny zbiór informacji niezbędny dla każdego inwestora, który chce zakupić mieszkanie pod inwestycję.

Czym jest odpis księgi wieczystej?

Odpis księgi wieczystej to dokument potwierdzający aktualny stan prawny nieruchomości. Zawiera informacje o właścicielach, hipotekach, służebnościach i innych obciążeniach nieruchomości. Jest to kluczowy dokument przy transakcjach nieruchomości, ponieważ zapewnia pełną transparentność prawną. 

O ile treść księgi wieczystej jest ogólnie dostępna i możesz sprawdzić ją na stronie ekw.ms.gov.pl, to otrzymanie zgodnie z prawem odpisu wymaga złożenia specjalnego wniosku o jego wydanie. 

Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej

Odpis zwykły i odpis zupełny księgi wieczystej – jaka różnica?

Przeprowadzając transakcję nieruchomości, możesz potrzebować różnych informacji o danym lokalu, czasem bardziej, a czasem mniej dokładnych. W związku z tym dostępne są dwie formy odpisów: 

  • Odpis zwykły zawiera podstawowe informacje o nieruchomości, takie jak dane właściciela, numer działki, opis nieruchomości oraz podstawowe informacje o obciążeniach.
  • Odpis zupełny to bardziej szczegółowy dokument, który obejmuje wszystkie wpisy dotyczące nieruchomości, w tym prawa, obciążenia, transakcje i zmiany od momentu założenia księgi.

Upraszczając, odpis zwykły księgi wieczystej zawiera aktualne informacje o nieruchomości, a odpis pełny dodatkowo całą historię tej nieruchomości.

Czy wyciąg i odpis z księgi wieczystej to ten sam dokument?

Inwestując w nieruchomości, na pewno zetknąłeś się z wieloma różnymi pojęciami prawnymi, które na pozór mogą wydawać się tym samym, gdy w rzeczywistości to kompletnie różne rzeczy. Tak też jest z odpisem i wyciągiem z księgi wieczystej. W skrócie wyciąg to nieoficjalny dokument zawierający wybrane informacje z księgi wieczystej natomiast odpis to oficjalny dokument potwierdzający stan prawny nieruchomości, który ma moc prawną i który możesz wykorzystywać w formalnych procedurach.

Kto może uzyskać odpis księgi wieczystej?

Tak jak już wspomnieliśmy wyżej, w Polsce informacje zawarte w księgach wieczystych są jawne i powszechnie dostępne. Odpis KW, wyciąg lub zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej może więc uzyskać każdy, kto złoży odpowiedni wniosek i uiści opłatę. Przeglądanie ksiąg wieczystych również jest powszechnie dostępne, a ponadto darmowe.

Ważne!

Odpis księgi wieczystej może uzyskać każda osoba, która ma interes prawny związany z daną nieruchomością. Oznacza to, że dostęp do odpisu mają m.in. właściciele nieruchomości, potencjalni nabywcy, banki udzielające kredytów hipotecznych, prawnicy oraz urzędy państwowe.

Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej przez Internet?

  1. Wejdź na stronę Elektronicznych Ksiąg Wieczystych (EKW) prowadzoną przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
  2. Wybierz sekcję „składanie wniosków o wydanie dokumentu z Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (CIKW)”.
  3. Wprowadź numer księgi wieczystej.
  4. Wybierz rodzaj dokumentu (odpis zwykły, zupełny, wyciąg) i formę dostarczenia (samodzielny wydruk lub przesyłka elektroniczna).
  5. Podaj adres e-mail, na który zostanie wysłany odpis.
  6. Dokonaj płatności online (20 zł za odpis zwykły).
  7. Odpis zostanie przesłany na podany adres e-mail.

Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej w urzędzie?

Osoby, które nie mają dostępu do internetu, nie korzystają z bankowości elektronicznej, muszą wybrać się do centrali Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (CIKW, Warszawa, ul. Czerniakowska 100) lub oddziału CIKW przy wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych, aby pobrać wniosek o wydanie odpisu, wyciągu lub zaświadczenia z księgi wieczystej. 

Chcesz uzyskać odpis z KW w urzędzie?

  1. Udaj się do centrali Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (CIKW) lub oddziału przy wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.
  2. Pobierz i wypełnij wniosek o wydanie odpisu.
  3. Wnieś opłatę (30 zł za odpis zwykły) w kasie sądu lub przelewem.
  4. Złóż wniosek wraz z dowodem opłaty bezpośrednio w urzędzie lub wyślij pocztą.
  5. Odbierz odpis osobiście lub czekaj na przesyłkę pocztową (do 30 dni).

Ile kosztuje odpis z księgi wieczystej?

Koszt uzyskania odpisu zależy od jego rodzaju i formy. Poniżej przedstawiamy zestawienie kosztów, jakie będą Cię czekać w zależności od formy i rodzaju odpisu: 

  • Odpis zwykły w formie papierowej: 30 zł.
  • Odpis zupełny w formie papierowej: 60 zł.
  • Odpis zwykły w formie elektronicznej: 20 zł.
  • Odpis zupełny w formie elektronicznej: 50 zł.

Kwoty są ustalone odgórnie przez rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 listopada 2013 r. w sprawie wysokości opłat od wniosków o wydanie przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych odpisów ksiąg wieczystych, wyciągów z ksiąg wieczystych i zaświadczeń o zamknięciu ksiąg wieczystych oraz od wniosku o wyszukanie ksiąg wieczystych w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych.

Czy odpis z księgi wieczystej jest potrzebny do ubezpieczenia mieszkania?

Odpis z księgi wieczystej będzie konieczny podczas sprzedaży lub kupna mieszkania, jednak może być potrzebny również w innych sytuacjach. 

Jedną z nich może być chęć ubezpieczenia nabytego lokalu inwestycyjnego. Taki dokument może być wymagany przez firmy ubezpieczeniowe w celu potwierdzenia stanu prawnego nieruchomości przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Dostarczenie tego dokumentu pozwala na dokładną ocenę ryzyka i ustalenie warunków ubezpieczenia.

Podsumowanie

Planujesz sprzedać lub nabyć nieruchomość? Koniecznie będziesz potrzebować odpisu z KW nieruchomości. Odpisy mogą być uzyskane zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, a ich koszt zależy od rodzaju dokumentu. 

Mamy nadzieję, że dzięki naszej pomocy dowiedziałeś się, czym jest odpis księgi wieczystej, jakie są różnice między odpisem zwykłym a zupełnym, kto może go uzyskać oraz jak złożyć wniosek zarówno online, jak i w urzędzie.

Chciałbyś inwestować w nieruchomości, ale nie masz ochoty bawić się w zbędną papierologię? Skorzystaj z pomocy naszej firmy i zacznij zarabiać na mieszkaniach bez zbędnego ryzyka. Postaw na fachowców z Dobrego Najmu!

błędy początkującego inwestora

Pobierz ebooka, uniknij błędów!

Może to też Cię zainteresuje

Przeczytaj nasze najnowsze wpisy blogowe poświęcone sztuce skutecznego zarabiania na wynajmie w Warszawie!
Jak sprawdzić, czy nieruchomość jest zadłużona

Jak sprawdzić, czy nieruchomość jest zadłużona?

Zakup nieruchomości na wynajem – szczególnie tej pierwszej – to poważna decyzja, która wiąże się z dużym wydatkiem finansowym. Dlatego jeśli nie chcesz stracić, przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie, dokładnie sprawdź stan prawny nieruchomości, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Jednym z kluczowych aspektów jest sprawdzenie, czy nieruchomość nie jest obciążona zadłużeniem.
W tym artykule omówimy, jak skutecznie zweryfikować zadłużenie nieruchomości, jakie dokumenty są potrzebne, i na co szczególnie zwrócić uwagę.

Czytaj więcej »
Opłaty eksploatacyjne w umowie najmu

Opłaty eksploatacyjne w umowie najmu – co warto o nich wiedzieć?

Inwestowanie w nieruchomości i zarządzanie najmem to niewątpliwe wyzwania, w których trzeba pamiętać o wielu rzeczach jednocześnie. Jednym z kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę, są opłaty eksploatacyjne, które są często źródłem nieporozumień między wynajmującymi a najemcami. Czym są te opłaty? Jakie koszty się na nie składają i jak powinny być uregulowane w umowie najmu? Oto szczegółowy przewodnik, który rozwieje wszelkie wątpliwości na ten temat.

Czytaj więcej »